Olvasási idő: ~6 perc
Ha nemzetközi a célcsoportod vagy külföldön vállalkozol, nem kérdés, mindenképp szükséged van egy külföldi domain-névre is. Ezekben az esetekben nem elég, ha kizárólag .hu végződésű honlapod van.
„Még csak itthon vállalkozok, de ki akarok lépni a nemzetközi piacra is”
Szuper, mi szurkolunk! Sőt biztatunk, hogy minél hamarabb tedd meg ezt a lépést. Vállalkozásindítás, -alapítás ügyében máshoz kell fordulnod, de azt biztosan tudjuk, hogy ha még csak álmodban vannak külföldi megrendelőid, vagy esetleg már a hosszabb távú üzleti terveidben szerepel ez a cél, akkor a .hu domain-néven kívül azonnal foglalj magadnak, vagy a cégednek nemzetközi domain-nevet.De melyik a megfelelő a sok – .at, .info, .com – végződés közül?
Először is meg kell határoznod a célcsoportod. Ezzel már biztosan megvagy, hiszen ez a vállalkozóvá válás első lépéseinek egyike között szerepel, bárhol is olvasol kis- és középvállalkozások indítására vonatkozó marketing öleteket. De jelen esetben azt is ki kellene jelölnöd, hogy mely ország lakosainak értékesítesz vagy szolgáltatsz.Amennyiben külföldön élsz, egyértelmű, hogy a domain-regisztráció elsődlegesen a lakóhelyed szerinti végződésre vonatkozik. Tehát ha Németországban laksz és nyitsz akár egyelőre csak magyar közönségnek boltot, mindenképp foglald le a .de (Deutschland) végződést, de ellenőrizd vagy futtasd le a domain-keresést ugyanúgy a .com-ra is (és akár a .hu-ra, ha eltaláltuk a példát, hogy magyarokra célzol). Ha Olaszországban olvasod a DiMa.hu tárhely-blogját, és gondolkozol a domain-foglaláson, csapj le rögtön a .it címre.
A nemzetközi vagy az országneves rövidítéseknél figyelembe kell tehát venned, hogy vevői köröd bizalmának megszerzése múlik azon, jól választasz-e. Szóval ha itthon vannak ügyfeleid, a .hu a nyerő, ha pedig egy másik országban tevékenykedsz, az ő kódjukat használd. A .eu elterjedt nemzetközi szinten, ott tehát bizalmat ébreszt, de hazánkban még nem igazán. A magyarok inkább szkeptikusak ezzel a végződéssel szemben (míg Németországban a legfrissebb statisztikák szerint majdnem eléri az egymilliót a regisztrált .eu weboldalak száma, náluk van ilyen a legtöbb Európában, addig itthon az ötvenezret alulról súrolja az ilyen honlapok száma). Javasoljuk tehát, hogy piackutatásod, és saját ötletelésed erre is vonatkozzon.
További speciális domain-végződések
Az adott ország domain-jén és a .com (amely egyébként a commercial, magyarul kereskedelmi szó rövidítése) lefoglalásán kívül vizsgáld meg azt is, a célcsoportod nem találna-e rád könnyebben, ha például a .cleaning végződést választod. Már ugye, ha netán takarító céged van és erre a szolgáltatásra specializálódtál.Az országnevek rövidítésén kívül léteznek tehát egyéb általános, a nemzetközi piacon használt domain-nevek is. Néhány közülük: .info, .edu, .net, .org, .cafe, .shop, .blog stb.
Ezek általános, vagyis generic top level domain-címkék; az országkódot jelölőket pedig angolul így hívják: country code top level domain. Ennyit az angol óráról. Vagyis azért még azt is fontos tudni, hogy amikről eddig beszéltünk, azok a top level domain-ek (csak tudd, ha találkoznál a TLD rövidítéssel). Ezek a pont utáni betűket jelölik konkrétan.
A pont előttiek pedig – bár elöl vannak – a second level domain-ek (röviden SLD – ezekről mindjárt bővebben). Persze további szintek is lehetnek, akkor azokat is pontok választják el. Jobb példát nem is írhatnánk, mint a következő: megrendeles.dima.hu
Így épül fel tehát maga a domain.
A végződést kitaláltad, de még mindig kérdéses számodra:
Hogyan válassz domain-nevet?
Mármint az ütős, figyelemfelkeltő, könnyen megjegyezhető pont előtti tartományt, ami alapján a Google keresőjéből is első kézből, jobban mondva az első találatok között lelnek rád.- Egyrészt kézenfekvő, hogy ha „beszédes” vagy már ismert a cégneved/márkád, tedd meg azt domain-neveddé.
- Kulcsszavakban is érdemes azonban gondolkoznod, vagyis ha a példánknál maradva takarítással foglalkozol, és éppen Debrecenben, a helyedben azonnal regisztrálnánk a takaritasdebrecenben.hu domain-t is, nem csak az első pontban taglalt cég- vagy márkaneved .hu-s verzióját. (Ellenőriztük, még szabad!)
- A legcélravezetőbb, ha többféle végződéssel, és az első két pontbeli változatokat is egyből lefoglalod – nehogy a konkurenciád szemfülesebb legyen nálad, és mikor eszedbe jutna egy másik domain-regisztráció, akkor az már ne legyen elérhető.
Ha segítségre van szükséged ezzel kapcsolatban (vagy akár más kérdésben), nyugodtan írj nekünk, hívj minket!