Az e-mail szolgáltatások alapját képezik az internetes jelenlétnek. Míg egy cég életében az ingyenes megoldások nem minden esetben megfelelőek, személyes célokra jó választás lehet egy ingyenes e-mail szolgáltatás. Az ingyenes e-mail szolgáltatások száma magas. Nagy részük megbízható, de ajánlott
régóta üzemelő, megbízható szolgáltatókat választani.— Az összehasonlításban csak a magyar nyelven is elérhető, megbízható szolgáltatók szerepelnek a teljesség igénye nélkül.
Freemail – a magyar e-mail tárhely
A [Freemail] pályafutása a 90-es évek végén kezdődött. A levelező hátterében a Magyar Telekom áll, aki a C3 alapítványon keresztül, üzemelteti a mai napig az ingyenes tárhelyet. Az elmúlt időben előfordultak ugyan problémák a Freemail felhasználók körében, de ettől függetlenül egy megbízható szolgáltatásról van szó. Az e-mail-ek tárolására használható tárhely ma már
10GB, ami tetemes mennyiségű levelet jelent a felhasználók számára. A levelező elérhető webes felületen keresztül és e-mail kliens segítségével is, azonban az IMAP protokollt sajnos nem támogatja.
GMail – Az óriás
A GMail vagy Google Mail, a keresőóriás ingyenesen használható profi levelezőszolgáltatása. A levelek tárolására több mint 10 GB-nyi tárhelyet biztosít a felhasználóknak. A GMail fiók létrehozása azonban más szempontból is előnyös. A Google egyéb szolgáltatásait ugyanis igénybe vehetjük a GMail címünkkel. Ezáltal egy fiókkal használhatjuk a YouTube, az Adwords vagy bármelyik Google szolgáltatást.
Citromail – A magyar citrom
Szintén nagy múltra visszatekintő levelezőszolgáltató. A Citromail
2 GB tárhelyet kínál felhasználóinak. A levelező elérhető a Citromail alkalmazásból is, ami elérhető Android és iOS rendszerű telefonokra is.
Miből él egy ingyenes e-mail szolgáltató?
A levelező rendszerek fenntartása költséges és naprakész tudást igénylő feladat. Ki kell tudni szolgálni a nagy számú felhasználót, ami a géppark fenntartását és folyamatos karbantartását jelenti, de nagy szükség van a levelezőrendszereket érintő támadások, spammerek kezelésére is. A fenntartható szolgáltatás finanszírozása a legtöbb esetben az online hirdetésekhez kötődik. A sok embert elérő szolgáltatások értékes médiafelületet is jelentenek a szolgáltatónak. A felhasználó ingyenes szolgáltatást kap, ezért cserébe a szolgáltató reklámokat jelenít meg neki. Ez a modell jellemző az összes írásban szereplő ingyenes e-mail szolgáltatóra.
Mi az ingyenes szolgáltatás hátránya?
Szintén a fenntarthatóság érdekében a szolgáltatónak időnként “nagytakarítást kell végeznie”. Ez annyit jelent, hogy a régóta nem használt fiókokat, törli a rendszerből. A Citromail esetében például 110 nap után törlik a beérkezett leveleket, illetve ha 240 napot meghaladóan nem használja valaki a postafiókot, akkor véglegesen törlik is azt. Amennyiben érzékeny adatokat fogad valaki nem ajánlott az ingyenes megoldások használat. Kivétel lehet talán a GMail ebből a szempontból, viszont itt más problémák állnak fenn. A nagy létszámú felhasználói bázis rengeteg értékes információt tartalmaz, ami felkelti időnként bizonyos hacker csoportok érdeklődését. A Google valószínűleg rendelkezik akkor kapacitással, hogy képes azonnal reagálni egy ilyen támadásra, de volt már rá példa jelszavak ezreit lopták el.